IT-alalla työskentelevistä henkilöistä vain 28 % on naisia – sukupuolittuneisuus vaikuttaa alaan vahvasti jo koulutuksesta alkaen. Me uskomme, että mikäli alalta löytyisi enemmän roolimalleja ja IT-alan uramahdollisuuksista kerrottaisiin monipuolisemmin, voisi tämän päivän aikuiset, nuoret ja lapset saada kipinän IT-alalle syttymään helpommin.

Tämän vuoksi lähdimme keräämään uratarinoita IT-alalla työskenteleviltä henkilöiltä ja nyt pääset tutustumaan Pinjaan. Toivottavasti hänen tarinansa inspiroi myös sinua!

Kuka olet ja mitä teet? 

Olen Pinja Perttunen, keväällä 2017 valmistunut, markkinointiin erikoistunut tradenomi. Olen suomalaisessa startupissa, Leadfeederillä töissä ja vastaan Euroopan asiakaspalvelusta – tai ”supportista” niin kuin SaaS-maailmassa sanotaan! Leadfeeder on jokaisen b2b-myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevän työkalu: tunnistamme nettisivuilla käyvät yritykset. Automaatiomme avulla liidit voidaan lähettää suoraan CRM:n ja käyttäjä voi saada tuoreista vierailijoista ilmoituksen vaikkapa Slackiin tai meiliin.  

Miten päädyit IT-alalle / nykyiseen työpaikkaasi?

Valmistumisen kynnyksellä vajaa kolme vuotta sitten etsin töitä: hain aika laajalla skaalalla eri hommia, koska minulla ei ollu harmainta aavistustakaan mitä olisin halunnut tehdä! Tai siis tiesin, että puhdas markkinointi ei ole minua varten vaan haluan olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Opiskelukaverini kertoi eräästä suomalaisesta SaaS-yrityksestä, jossa hänen avopuoliso oli töissä; he etsivät yli vuoden työsuhteeseen äitiysloman sijaista. ”Sä oot varmaan hyvä asiakkaiden kanssa ja kiva niille ni aattelin vinkata tästä duunista!” sano koulukaveri ja kaippa se oli aika oikeassa. Hain duunia tietämättä oikeastaan mitään it-alasta, tekniikasta, Saassista tai supportista. Tai työelämästä. Vajaassa neljässä viikossa minut saatiin perehdytettyä nähtävästi tarpeeksi hyvin, koska sen jälkeen koko yrityksen support oli vastuullani. 

Autoin käyttäjiä pääasiassa tukichatissa, meilitse ja aina välillä puhelimessakin. Loin ja päivitin asiakastukimateriaaleja, tein lisämyyntiä minkä nykyasiakkaille pystyin ja uuden tuotteen lanseerausaikana jeesasin myös työkavereita erilaisten tuotteeseen liittyvien pulmien kanssa. Ja tietenkin raportoin tekniikalle bugeja! Jossakin vaiheessa aloin kaipaamaan lisähaasteita ja yrityksen seinät lähenivät sen suhteen piakkoin. Löysin muutamia mielenkiintoisia avoimia työpaikkoja, joissa pariin jäin täpärästi kakkoseksi. Ei auttanut muu kuin jatkaa sen oikean etsimistä – mikä lopulta löytyikin nopeasti.

Millaisten asioiden kanssa työskentelet?

Leadfeederillä vastaan asiakaspalvelusta Euroopan aikavyöhykkeellä, ylläpidän sisäistä ”Wikiä” eli tietopankkia. Olen merkittävässä roolissa jakamassa käyttäjien palautetta ja usein toistuvia pulmia markkinoinnin, myynnin, asiakasvastaavien ja tuotekehityksen kanssa. Toisinaan bongailen bugeja tai ehdotan käytettävyyteen liittyviä parannuksia. Osallistun asiakaspuheluihin teknisen tuen roolissa, autan myyjiä löytämään parhaat ratkaisut kauppojen klousaamiseksi ja toimin tuotteeseen liittyen käyttäjien äänenä yrityksen sisäisissä keskusteluissa. Lempparimiittejäni onkin tapaaminen joka toinen viikko meidän ux-suunnittelijan kanssa, jolle jaan viime aikojen supportissa kysytyimmät kysymykset.

Asiakascaset voi olla muutaman minuutin mittaisia chattejä tai useita päiviä jatkuvia keskusteluita. Usein pitkät keskustelut liittyvät teknisempiin kysymyksiin ja haasteisiin, joita pyrin selvittämään mahdollisimman pitkälle yksin tutkimalla vaikkapa integraation asetuksia ja käyttätilin logeja. Toisinaan hyppään näytönjakopuheluun asiakkaan kanssa, jolloin yhdessä asennamme meidän scriptin nettisivuille tai tsekkaamme, millaiselta vaikkapa asiakkaan omassa CRM:ssä asetukset näyttävät – näihin kun en itse pääse käsiksi. Toki extrahaastetta hommaan tuo sekin, että jokainen yritys on rakentanut nettisivut ja CRM:t omalla tavallaan.
Isoimpia onnistumisen kokemuksen hetkiä työssäni onkin silloin, kun saan haastavan tilanteen ratkottua ehkä ei niin teknisen käyttäjän kanssa pyytämättä meidän tekniikalta apua!

Mikä on parasta IT-alalla työskentelyssä? 

Kohdallani sanoisin, että loputtomat mahdollisuudet oppia, kehittyä ja edetä! Minulla ei ole ollut kahta samanlaista työpäivää ja koskaan en tiedä toimistolle mennessä, millaisia caseja siellä odottaa. Koen olevani aikamoinen keltanokka IT-alalla vielä, mutta silti en ole koskaan kohdannut ihmistä, joka olisi suhtautunut minuun ala-arvostavasti rajoittuneen tietotaidon takia – päinvastoin! Toisinaan toinen osapuoli on joutunut aika kovasti vääntämään rautalangasta, jotta pysyn kärryillä, mutta kukaan ei ole siihen hermoja menettänyt. Ehkä IT-alalla kaikki muuttuu niin nopeaa vauhtia, että siellä toimivilla ihmisillä täytyy olla jatkuva halua oppia ja ymmärtää uusia asioita, mutta myös jakaa omaa tietoa muille. 

Toki IT-alalla pyrimme ratkaisemaan arkipäiväisiä pulmia ja tekemään ihmisten elämästä parempaa, joka itsessään on houkutteleva ajatus. 

Mitä vinkkejä haluat antaa alasta kiinnostuneille naisille?

Jos ala kiinnostaa, mene, tee, näe, koe, opi äläkä mieti, että oletko tarpeeksi osaava tai täytätkö työpaikkailmoituksen kaikkia kriteereitä! Tekemällä oppii ja kukaan ei tällä alalla osaa kaikkea. 

Ehkä ihan kaikille haluaisin sanoa, että: kyllä, it-ala on kaikkea muutakin kuin vaan koodaamista ja insinöörimäistä ajattelua. Tarvitsemme analyyttisia ajattelijoita, luovia tekijöitä, pehmeitä arvoja, kykyä kohdata erilaisia ihmisiä ja asettua heidän asemaan. Tällä alalla kaikelle tuolle ja monelle muulle osaamiselle ja taidolle on tarvetta!