IT-alalla työskentelevistä henkilöistä vain 28 % on naisia – sukupuolittuneisuus vaikuttaa alaan vahvasti jo koulutuksesta alkaen. Me uskomme, että mikäli alalta löytyisi enemmän roolimalleja ja IT-alan uramahdollisuuksista kerrottaisiin monipuolisemmin, voisi tämän päivän aikuiset, nuoret ja lapset saada kipinän IT-alalle syttymään helpommin.

Tämän vuoksi lähdimme keräämään uratarinoita IT-alalla työskenteleviltä henkilöiltä ja nyt pääset tutustumaan Eveliinaan. Toivottavasti hänen tarinansa inspiroi myös sinua!

Kuka olet ja mitä teet? 

Olen Eveliina Väisänen, 32-vuotias ja työskentelen Barona IT:n kautta IT-yritysasiakkaiden tukipalveluissa Junior System Specialistina.

Kuka tai mikä innosti sinut alalle?

Kiinnostus alaa kohtaan lähti jo ylä-asteikäisenä, kun paljon tuli tietokoneiden kanssa vietettyä aikaa. Minulle oli varsin luontevaa siirtyä jatko-opintoihin kauppikseen datanomilinjalle. Opintojen jälkeen tuli kuitenkin lähdettyä kokeilemaan täysin eri alaa, mutta tavattuani puolisoni kohta 8 vuotta sitten ja hänen työskentelyään alalla seurattuani alkoi kipinä alaa kohtaa taas syttymään.

Miten päädyit it-alalle?

Vuonna 2019 päädyin palaamaan alalle ammatillisen työkokeilun kautta, jonka suoritin yksityisessä tietokoneliikkeessä. Tuon 6 kuukauden pätkän lopuksi aloin sitten lähettelemään työhakemuksia, ja varsin pian Barona IT:n puolelta sain puhelua. Viikkoa myöhemmin istuin virallisessa työhaastattelussa ja muutamaa viikkoa myöhemmin, lokakuun loppupuolella, olikin jo ensimmäinen työpäivä: edessä oli uusi mielenkiintoinen oppimisen ja kehittymisen polku.

Millaisten projektien ja teknologioiden kanssa työskentelet? 

Työskentelen erään IT-asiakkuuden parissa, niin sanotusti ensimmäisen tason asiantuntijana, eli käyttäjät soittavat tai laittavat meille sähköpostia, kertovat huolensa ja näitä sitten ratkaistaan. Pääsääntöisesti nämä käyttäjien huolet koskevat erinäisiä vikatilanteita heillä käytössä olevien ohjelmien kanssa sekä tietenkin unohtuneita salasanoja. Muutamaan asiakkuuden projektiinkin olen jo päässyt mukaan tekemään, mikä on ollut hurjan mukavaa vaihtelua jokapäiväiselle deski-työskentelylle.

Mikä on parasta it-alalla työskentelyssä? 

Yksikään päivä eri ole samanlainen, ikinä ei puhelimeen vastatessa tiedä kuka soittaa ja minkälaista asiaa. Myös työskentely alalla on jatkuvaa uuden oppimista, joka päivä oppii jonkun uuden asian, mitä sitten myöhemmin tarvitsee jossain tilanteessa. Yksilötaitojen lisäksi kehittyy myös tiimityöskentelytaidot, kun saan olla osana huippua tiimiä, jolta saa apua kaikkeen sekä tietenkin työn vastapainoksi huumoria. Meillä on myös mahdollisuus työskennellä etänä.

Miten koet työsi merkityksellisyyden?

Koen työni olevan hyvinkin merkityksellistä heille, joita työpäiväni aikana autan. Parhaiten tämän huomaa siinä kun käyttäjä soittaa hädissään, että joku juttu nyt ei toimi kuten pitäisi. Kun tämä sitten saadaan ratkaistua, pääsee käyttäjä jatkamaan työnsä parissa. Ja tietenkin se, kun jonkun saan jonkun vanhemman työpyynnön, joka sisältää paljon erilaista selvittelyä ja tekemistä. Kun sellaisen saa vihdoin suljettua ja käyttäjä on lopputulokseen tyytyväinen, voi taputtaa omaa olkaa maaliin vedetystä suorituksesta – vaikka siinä kauemmin kestikin erinäisistä syistä. Kaiken myös kruunaa käyttäjiltä saatu palaute hoidetusta työstä.

Mitä vinkkejä haluat antaa alasta kiinnostuneille naisille? 

Rohkeasti kokeilemaan! Ihan oikeasti osa naispuoleisista asiakkaista tuntuu olevan hyvillään kun heidän teknisiä murheita on kuuntelemassa nainen. Toisessa päässä sitten tietenkin ovat nämä herra-henkilöt, jotka saattavat tytötellä ja epäillä osaamisesi. Kummasti heilläkin ajatus muuttuu, kun nainen oikeasti osaa häntä paremmin ja asia saadaan ratkottua. Lisäksi tekemäni service desk -työ sopii hyvin sellaisille, joilla pysyy hiiri kädessä ja on jonkinlaista syvempää tietoa miten tietokoneet toimii. Sähköpostin lähettäminen- ohjelmistojen käyttö ja kaikki muu tarvittava opetetaan perehdytyksessä, myös tehdessä oppii kokoajan uutta ja kehittyy ihan huomaamattaan.

Millainen henkilö sopii mielestäsi tekemään juuri sinun työtäsi?

Sosiaalinen, haasteita pelkäämätön ja ripeästi tehtäviin tarttuva henkilö, joka haluaa antaa parhaan mahdollisen asiakaspalvelukokemuksen. Pitää myös pystyä haastamaan itseään oppimaan ja omaksumaan uusia työ- ja toimintatapoja, joista myös sitten on hyötyä ihan siviilielämänkin puolella. Henkilöllä tulee myös olla paineensietokykyä, koska välillä on kiire ja täytyy pystyä tekemään montaa asiaa samaan aikaan.

Tässä työssä kyllä kehittyy nopeasti. Työ ei ole yhtä ja samaa liukuhihna-hommaa, vaan jokainen puhelu ja tiketti on erilainen. Täytyy olla kykyä hypätä asiasta toiseen sekä tarpeen tullen olla empaattinen rauhoittelija, jotta voit rauhoitella hätääntynyttä käyttäjää langan toisessa päässä – asiat kyllä selvitetään ja hoidetaan.